Fortunately or unfortunately, I have had a formal artistic training. However, there is one aspect of it which has been decisive in the development of my career and it is that, almost unintentionally, I have fused photography and painting.
The interest I have always had in painting and architecture originates in the same source that my wish to draw near to photography springs from. In fact, the artists who have the strongest influence on my work are photographers or artists who work with photographic images.
The manner in which I have been working in recent years basically consists of manipulating photographic images I myself create, which I then process electronically. The images resulting from this method are then painted or printed with silkscreen frames. That is, I use this tool, the frame, as one of my paintbrushes.
Despite printing repeatedly, I have not produced numbered series or editions up to now. The works have always been individual modules, which, joined on a single surface, establish their own resonance.
They are really images of the city, urban landscapes of the place where I find myself. They act as a frame, as ongoing reflections on a life between the domestic and the urban, as a sort of approach to the things which surround me. Like a zoom lens or a movie camera, my vision generally moves between the general and the particular and vice-versa, with neither a logical nor a consecutive chronology. At times, this technique unleashes a fairly meticulous approach to the objects and the portrait. On other occasions, the lens opens and I pause to observe the architecture of things. In short, my work is a constant exploration of the actual city which surrounds us.
Traducido del inglés
Afortunada o desafortunadamente, tuve una educación artística formal. Sin embargo, existe un aspecto de ella que ha sido decisivo en el desarrollo de mi carrera, el cual es que casi accidentalmente, he fusionado la fotografía con la pintura.
El interés que siempre he tenido en la pintura y la arquitectura tiene su origen en la misma fuente que mi deseo por acercarme a la fotografía. De hecho, los artistas que tienen mayor influencia sobre mi obra son fotógrafos o artistas que trabajan con imágenes fotográficas.
La forma en la que he estado trabajando en años recientes consiste en la manipulación de imágenes fotográficas que yo mismo creo, las cuales prosigo a procesar electrónicamente. Las imágenes derivadas de este proceso son pintadas o impresas con marcos de serigrafía. Es decir, utilizo esta herramienta, el marco, como uno de mis pinceles.
A pesar de imprimir continuamente no he producido series numeradas o ediciones hasta hoy. Las obras han sido siempre módulos individuales, los cuales al unirse en una sola superficie establecen su resonancia propia.
Son en realidad imágenes de la ciudad, paisajes urbanos del lugar donde me encuentro. Funcionan como un marco, como continuas reflexiones de una vida entre lo doméstico y lo urbano, como una especie de acercamiento a las cosas que me rodean. Tal como un lente de zoom o una cámara cinematográfica, mi visión generalmente se mueve entre lo general y lo particular y viceversa, sin una cronología lógica o consecutiva. En ocasiones, esta técnica desencadena una aproximación meticulosa a los objetos y el retrato. En otras ocasiones, el lente se abre y me detengo a observar la arquitectura de las cosas. En breve, mi obra es una constante búsqueda de la ciudad que nos rodea.
Selected Biographical Information
Education / Training
- 1980-1984: Fine Arts, Universidad Nacional, Medellin , Colombia.
Solo Exhibitions
- 2009: “Pictografica”, Museum of Modern Art , Medellin, Colombia.
- 2008: “I missed the abstract expressionists…”, Alejandra Von Hartz Gallery , Miami, USA.
- 1998: “Vegetalia”, Galeria de la Oficina, Medellin, Colombia.
Group Exhibitions
- 2014: “Affective Architectures“, Aluna Art Foundation, Miami, USA.
- 2014: “Reserva Expuesta“, Museo de Arte Moderno de Medellin, Medellin, Colombia.
- 2012: “Multiple Cultural Venues curated by MINUS SPACE NY“, Instituto de Artes Gráficas de Oaxaca Mexico, Oaxaca, Mexico.
- 2012: “Indice Grafica Urbana“, Biblioteca E P M, Medellin, Colombia.
- 2011: “Tridimensional”, Alejandra Von Hartz Gallery, Miami, USA.
- 2011: Salon BBVA 2011 “Ensayos para un mundo perfecto“, Sala Biblioteca Luis Angel Arango Banco de La Republica, Bogota, Colombia.
- 2010: “El Dorado” 122 Reflexiones sobre el tesoro Quimbaya“, FIART Fondo Internacional de las Artes, Madrid, Spain.
- 2010: “Bienal Interamericana de Arquitectura “Puntos de Fuga”, Biblioteca E P M, Medellin, Colombia.
- 2009: “Corte 50“, Museum of Modern Art, Medellin, Colombia.
- 2007: “40 Salon Nacional De Artistas“, Museum of Mdern Art, Bogota, Colombia.
Publications
- MAMM, PICTOGRAFICA (Medellin : Ediciones Museo de Arte Moderno), 120.
- Carolina Liliana Baena, El Mundo Newspaper, jul 27 209, 1.
- Oscar Roldan Alzate, “La ciudad en clave pictografica“, Catalog, Oct 2009, 120.
- Beatriz Mesa, “Una reflexion a proposito de Puntos de fuga“, Periodico El Colombiano, Oct 10 / 2010, 1.
- Pedro Antonio Agudelo Rendón, “Figuration of Utopian Space, Configuration of Dystopia“, Art Nexus Magazine, Jun – Aug 2011, 2.
Collections
- Museo de Arte Moderno , Bogota, Colombia.
- Museo de Arte Contemporaneo, Bogota, Colombia.
- Museo de Arte Moderno , Medellin, Colombia.
- Museo de Arte Moderno , Cartegena, Colombia.
- Museo Universitario Universidad de Antioquia , Medellin, Colombia.
- Aluna Art Foundation, Miami, USA.