41hxs08e7l-_sy379_bo1204203200_

Reconditioned Abstraction
November 15, 1996–January 4, 1997
Contemporary Art Museum St. Louis
1996

Reconditioned Abstraction is an exhibition catalog published by the Contemporary Art Museum St. Louis, for the show between November 15, 1996–January 4, 1997, featuring: Charles Clough, Lydia Dona, Moira Dryer, Rochelle Feinstein, Mary Heilmann, Jonathan Lasker, Fabian Marcaccio, David Reed and Philip Taaffe.

Martin Ball, the exhibition curator writes: “The idea of abstraction restored to a usable condition, or “reconditioned,” had its origins in my own practice as a painter, spurred on by a lecture given by artist and critic Saul Ostrow. Ostrow discussed the issue of whether recent abstract painting was new or merely renewed formalism, prompting me to re-evaluate my own views on recent neo-conceptual abstract painting. (…) Current abstraction (…) defamiliarizes historical conventions to express personal experience in the face of commercialized pleasures, by vernacularizing a prior set of rigid, idealized formal concepts, and internalizing the very theories that were presumed to deal a deadly blow to painting. (…)”Reconditioned” abstraction is an irritant in a politically perfect world of ideological piety.”

________________________

Reconditioned Abstraction (Abstracción reacondicionada) es un catálogo de exposición publicado por el Contemporary Art Museum St. Louis, para la exposición entre noviembre 15, 1996–enero 4, 1997. Incluye a los artistas: Charles Clough, Lydia Dona, Moira Dryer, Rochelle Feinstein, Mary Heilmann, Jonathan Lasker, Fabian Marcaccio, David Reed y Philip Taaffe.

Martin Ball, el curador de la muestra escribe: “La idea de la abstracción restaurada a una condición usable, o ‘reacondicionada’ tiene sus orígenes en mi propia práctica como pintor, estimulada por una charla del artista y crítico Saul Ostrow. Ostrow  discutió el problema de si la pintura abstracta reciente era nueva o simplemente un formalismo renovado, promoviendo que yo revaluara mis propias perspectivas sobre la reciente pintura abstracta neo conceptual. (…) La abstracción actual (…) desfamiliariza las convenciones históricas para expresar la experiencia personal en cara a los placeres comercializados, al vernacularizar una serie de conceptos formales anteriormente idealizados, e interiorizando las teorías que presumiblemente profirieron un golpe mortal a la pintura.(…) La Abstracción ‘reacondicionada’ is un irritante en un mundo políticamente perfecto de piedad ideológica.