Translated from Spanish
I work mainly in oil on canvas, although I also regularly produce works of paper in ink, pencil or color pencils, as well as photography series. I make a seemingly abstract painting, nevertheless based on the light that comes through the workshop on an empty wall, and how it affects color.
I depart from a lighting situation (of lights and shadows) that I observe and to which I remain faithful. I believe simultaneously in a geometric structure (given by the planes of light or sun rays on the wall), and the shapeless color fields applied gesturally (though my attempt to reach color and shape precision in light). The result is a collision between two types of painting apparently impossible to reconcile: an ideal geometric structure and an atmospheric, gestural and undefined painting.
Photography takes geometry beyond the oil paintings, transforming them in flat and immediate images. At the same time they speak about the effect of light on color, since they portray the paintings subject to new light situations that complicate color and confuse what is painted with what is captured with the photographic lens.
I am interested in the legacy of modern geometry, but subverting it through the confrontation with an opposing painting that allows the environmental, the soft, the mudded, and the polluted. I research through my works the equivalence, deceptively unrecognizable, between geometry and light.
Trabajo mayormente en óleo sobre tela, aunque tambien produzco regularmente obras sobre papel hechas con tinta, lápiz o lápices de colores, así como series de fotografías. Hago una pintura aparéntemente abstracta, sin embargo basada en la luz que penetra en el taller sobre una pared vacía, y en como ella afecta el color.
Parto de una situación lumínica (de luces y sombras) que observo y a la cual me mantengo fiel. Creo simultaneamente una estructura geométrica (dada por los planos de luz o sol sobre la pared), y campos de colores informes aplicados gestualmente (en mi intento de lograr la exactitud de color y forma de situaciones de luz o luminicas tan cambiantes). El resultado es un choque entre dos tipos de pintura aparentemente imposibles de reconciliar: una estructura geométrica ideal y perfecta, y una pintura atmosférica, gestual e indefinida.
Las fotografías llevan mas allá la geometría presente en los óleos convirtiéndolos en imágenes planas e immediatas. Al mismo tiempo ellas hablan del efecto de la luz sobre el color, ya que éstas retratan los oleos sometidos a nuevas situaciones lumínicas que complican el color y confunden lo pintado con lo captado por el lente fotográfico.
Me interesa el legado de la geometría modernista, pero esta vez subvertido a través de su confrontación con una pintura normalmente contraria que permite lo atmosferico, lo blando, lo turbio, lo contaminado. Investigo a traves de mis obras una equivalencia, aparentemente irreconciliable, entre la geometría y lo lumínico.
Selected Biographical Information
Education / Training
- 1983: Université de Paris I, (Panthéon-Sorbonne), Paris, France, D.E.A., (Diplome d”études Approfondies).
- 1982: Maîtrise d’Esthétique.
- 1978: American University, Washington, D.C. BFA.
Solo Exhibitions
- 2013: “Juan Iribarren. Obra reciente”, Galeria Leme, Sao Paulo, Brazil.
- 2011: Henrique Faría Fine Art, New York, USA.
- 2009: “Juan Iribarren. Obra reciente”, Faría+Fábregas Galería, Caracas, Venezuela.
- 2004: “Juan Iribarren: Recent Works”, Sicardi Gallery, Houston, TX, USA.
- 2001: “Juan Iribarren, Obra reciente”, Museo Alejandro Otero, Caracas, Venezuela.
- 1998: “Juan Iribarren, Small Paintings”, GAGA, New York, NY, USA.
- 1994: Sala Mendoza, Caracas, Venezuela.
Group Exhibitions
- 2013: “Nuevos vinculos. Selección de obras de la trigésima Bienal de São Paulo“, Brazil.
- 2013: La Trinidad Parque Cultural, Caracas, Venezuela.
- 2012: 30 Bienal de São Paulo, São Paulo, Brazil.
- 2011: “Geometrias alteradas”, Faría+Fábregas Galería, Caracas, Venezuela.
- 2010: “Negativa Moderna”, Henrique Faría Fine Art, New York, NY, USA.
- 2010: “Then & Now: Abstraction in Latin American Art, 1950-Present”, Deutsche Bank, Gallery, New York, NY, USA.
- 2009: “Explorando el Sur”, Fundación Carlos de Amberes, Madrid, Spain.
- 2008: “New York”, Galería Astarté, Madrid, Spain.
- 2007: “Iberoamérica Glocal”, Casa de América, Madrid, Spain.
- 2005: “The (S) Files/The Selected Files”, El Museo del Barrio, New York, NY, USA.
- 2005: “Diálogos: Arte latinoamericano desde la Coleccion Cisneros”, Museo de Arte Moderno de Bogotá, Bogotá, Colombia.
- 2005: “Jump Cuts: Venezuelan Contemporary Art”, Coleccion Mercantil, Americas Society, New York, NY, USA.
- 2004: “The Fine Line (between something and nothing)”, Leslie Tonkonow Artworks + Projects, New York, NY, USA.
- 2004: “Arte contemporaneo venezolano en la Coleccion Cisneros, 1990-2004”, Museo de Arte Moderno Jesus Soto, Ciudad Bolivar, Venezuela.
Publications
- Perez Oramas, Thirtieth Bienal de Sao Paulo, The Imminence of Poetics (Catalogue), Brazil 2012.
- Espinel, Monica, Abstraction as an Expansive Venture. Then & Now: Abstraction In Latin American Art from 1950 to the Present (Catalogue). Deutsche Bank, NewYork, 2010.
- Perez Oramas, Luis, Mondrian? Notas sobre la pintura reciente de Juan Iribarren (Publication). Editorial Goliardos, Caracas, Venezuela, 2009.
- Palacios, Carlos E., Geografías (in)invisibles. Arte contemporáneo latinoamericano en la Colección Patricia Phelps de Cisneros (Catalog). Centro León, Dominican Republic, 2008.
- Palacios, Carlos E., The Materials of the Gaze. Arte al Dia International No. 114, 2006.
- Cullen, Deborah, In These Days. The S Files (The Selected Files) (Catalogue), New York, 2005.
- Fuenmayor, Jesús, Jump Cuts, Dislocated Continuities. Jump Cuts, Venezuelan Contemporary Art, Colección Mercantil (Catalogue). Americas Society, New York, 2005.
- Kaufman, John, Free Play ,Recent Paintings by Juan Iribarren (Libre Juego: pinturas recientes de Juan Iribarren). Museo Alejandro Otero (Publication), Caracas, 2001.