Translated from Spanish
I develop my work through photography, collage, objects and installation, and it comprises an analysis of concepts of inequality, architecture, and spectacle in Chile in the last twenty years—Chile after the dictatorship. In this sense, it presumes an aesthetic reflection of the consequences of the “neoliberal revolution,” imposed on Chile during the ‘80s, and its projection on the social and cultural field since then until this day. In the series Spike Drawings, 2010-2013, I make a type of drawing on the wall with simple geometric shapes such as squares, rhomboids, etc., which is constructed with a metal material that is used as protection on the walls of middle and high class houses in Santiago de Chile. The wall protections are very sharp and comply with the fight against crime and the protection to private property. These works describe the segregation and social divisions, confinement and limitations, in a very simple way, using basic but eloquent shapes such as the square, which is the simplest act of delimitation in geometry. These works also refer to a tradition in modern art linked to Constructivism, geometric abstract art and minimalism. In this sense, it is a series that joins an extreme formalism of minimal shapes, with social content.
Mi trabajo desarrollado en fotografía, collage, objeto e instalaciones, comprende una reflexión en torno a los conceptos de trabajo, desigualdad, arquitectura y espectaculo en el Chile de los últimos 20 años; en el Chile de la postdictadura. En este sentido, supone una reflexión estética sobre las consecuencias de la “revolución neoliberal” implantada en Chile durante los años 80´s y su proyección en el campo social y cultural desde entonces hasta ahora. En la serie “Spike drawings” (2010-2013) realizo un tipo de dibujo sobre la pared con formas geométricas simples -cuadrados, rombos, etc- que están construidos con un material de fierro que se usa como protección en los muros de las casas de gente clase media y media alta en Santiago de Chile. Las protecciones de muro son muy filosas y remiten a la lucha contra la delincuencia así como a la protección de la propiedad privada. Estos trabajos hablan de segregación y división social, de encierro y de límites, de una manera muy simple, usando formas muy básicas y elocuentes como el cuadrado que es el acto geométrico más simple de delimitación. Estos trabajos, hacen referencia también, a cierta tradición del arte moderno vinculada al constructivismo, al arte abstracto geométrico y al minimalismo. En este sentido, es una serie que vincula un formalismo extremo, de formas mínimas, con un contenido social.
Selected Biographical Information
Education / Training
- 1998: BFA, University of Chile, Santiago, Chile.
Prizes / Fellowships
- 2007: Beca Guggenheim, John Simon Guggenheim Memorial Foundation, New York, USA.
Solo Exhibitions
- 2014: “Proyecto Lanz”, Flora Ars Natura, Bogotá, Colombia.
- 2013: “Progreso”, Museo de Arte Contemporáneo de Santiago MAC, Santiago, Chile.
- 2012: “Postdictadura”, Bienal de fotografía de Lima, Centro de la Imagen, Lima, Peru.
- 2012: “Ultramar Sur”, Paco das Artes, Sao Paulo, Brazil.
- 2011: “Máxima tensión”, Galería Baró, Sao Paulo, Brazil.
- 2008: “Santiago dérive”, Stiftung DKM, Duisburg, Germany.
Group Exhibitions
- 2014: “Beyond the Supersquare”, The Bronx Museum of the Arts, New York, USA.
- 2014: “Slow Future”, Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle, Warsaw, Poland.
- 2013: “Emergency Pavilion: Rebuilding Utopia”, 55th International Art Exhibition la Biennale di Venezia, Italy.
- 2011: “Terrible Beauty-Art, Crisis, Change & The Office of Non-Compliance”, Dublin Contemporary 2011, Dublin, Ireland.
- 2011: XI Bienal de Curitiba, Museo Oscar Niemayer, Curitiba, Brazil.
- 2011: “Now: obras La Colección Jumex”, Centro Cultural Hospicio de la Cabaña, Guadalajara, Mexico.
- 2009: X Bienal de la Habana, La Habana, Cuba.
Publications
- 2013: “Progreso/Progress”, libro publicado por el Museo de Arte Contemporáneo de Santiago. Textos de Christian Viveros-Fauné & Alma Ruiz.
- 2009: “Proyecto de arquitecturas revestidas para la ciudad de Santiago”, libro publicado por Ediciones UDP, Santiago. Textos de Guillermo Machuca & Marco Scotini.
- 2008: “Santiago Derive”, catálogo publicado por la Fundación DKM, Duisburg, Germany.
- 2006: “Objetos en Tránsito (Dario Escobar & Patrick Hamilton)”, catálogo publicado por la Fundación Gasco en Santiago. Textos de Victor Zamudio-Taylor & Isolde Brielmaier.
- 2004: “Patrick Hamilton en la 26 Bienal de Sao Paulo”, libro publicado por el Ministerio de Relaciones Exteriores de Chile. Texto de Guillermo Machuca.
Collections
- Fundación / Colección Jumex, Mexico City, Mexico.
- El Museo del Barrio, New York, USA.
- Museo DKM, Duisburg, Germany.
- Izolyatsia Foundation, Donetsk, Ukraine.
- Museum of Latin American Art (MOLAA), Long Beach, CA, USA.
- Sayago & Pardon Collection, Irvine, CA, USA.