Screen Shot 2016-07-18 at 4.56.58 PM

Lo[S] Cinético[S]
Curated by Osbel Suárez
2007
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía
Madrid, Spain

The exhibition explores the presence of Kineticism from the beginning of modernity to the latest artistic expressions. For this reason, it explores its presence through a transversal perspective throughout more than a century, far from strict periodizations and classifications traditionally established, looking at tendencies such as Futurism, Constructivism, Dada, and Surrealism, which allowed to include artists that are not technically considered Kinetic. This exhibition proposes to reinterpret el reach and meaning of Kineticism in Latin America as their own contribution to the general discourse of modern art.

‘Lo[s] Cinético[s]’ stands, in this sense, in a space that attempts to crack the eurocentric vision of twentieth century art and to highlight the acknowledgment that Latin American artists made an important contribution to universal art.

Amongst the artists that participated in the show are: Alexander Apóstol, Carlos Cruz-Díez, Sandú Darié, Hugo Demarco, Horacio García-Rossi, Gyula Kosice,  Julio Le Parc, Antonio Maluf, Alejandro Otero, Abraham Palatnik, José Patricio, Matilde Pérez, Manera, Carmelo Arden Quin, Francisco Sobrino, Jesús Soto, Luis Tomasello, Víctor Valera, y Gregorio Vardánega.

For the exhibition an important catalogue was produced which includes essays by: Osbel Suárez, William Jeffett, Miguel Ángel García Hernández, Mathieu Poirier, Alexandre Quoi, Orestes Hurtado y Teresa Lanceta Aragonés. The catalogue includes more than 80 works by 45 artists, as well as texts on each one of the artists represented.

_

La muestra recorre la presencia del Cinetismo desde los inicios de la modernidad hasta las últimas manifestaciones artísticas. Por ello explora mediante una perspectiva transversal su presencia a lo largo de más de un siglo, lejos de las estrictas periodicidades y clasificaciones tradicionalmente establecidas, deteniéndose en corrientes como el Futurismo, el Constructivismo, el Dadaísmo o el Surrealismo, lo que permite  incorporar artistas no considerados técnicamente como cinéticos.

Por otra parte la exposición desea reinterpretar el alcance y significado del Cinetismo en América Latina como aportación propia al discurso general del arte moderno.

‘Lo[s] Cinético[s]’ se erige, en este sentido, en un espacio que intenta resquebrajar la visión eurocéntrica del arte del siglo XX y destacar el reconocimiento de artistas latinoamericanos que realizaron una importante contribución al arte universal.

Entre los artistas participantes se encuentran: Alexander Apóstol, Carlos Cruz-Díez, Sandú Darié, Hugo Demarco, Horacio García-Rossi, Gyula Kosice,  Julio Le Parc, Antonio Maluf, Alejandro Otero, Abraham Palatnik, José Patricio, Matilde Pérez, Manera, Carmelo Arden Quin, Francisco Sobrino, Jesús Soto, Luis Tomasello, Víctor Valera, y Gregorio Vardánega.

Para la exhibición se publicó un catálogo cuyos autores son: Osbel Suárez, William Jeffett, Miguel Ángel García Hernández, Mathieu Poirier, Alexandre Quoi, Orestes Hurtado y Teresa Lanceta Aragonés. El catálogo reúne más de 80 obras de 45 artistas, además de textos sobre cada artista representado.