The Spiritual in Art: Abstract Painting 1980-1985
Organized by the Los Angeles County Museum of Art, by Maurice Tuchman with the assistance of Judi Freeman.
Published by Abbeville Press Publishers, New York, 1989
435 pages
The Spiritual in Art: Abstract Painting 1980-1985 was published by Abbeville Press Publishers, New York in conjunction with the exhibition with the same name organized by the Los Angeles County Museum of Art, by Maurice Tuchman with the assistance of Judi Freeman. This collection of essays by over a dozen distinguished art historians reveals the many aspects of this profound undercurrent of abstract art.
From the 1890s through the present day, various forms of spirituality have influenced artists and inspired many important transitions from representational art to abstraction. Mystical and speculative philosophies with origins in both eastern and western cultures, as well as other utopian ideas, have been at the heart of the groundbreaking work of Paul Gauguin, Vasily Kandinsky, Piet Mondrian, Georgia O’Keeffe, Jackson Pollock, Joseph Beuys and many others. The seventeen essays in this provocative book provide a radical rethinking of abstraction, from the Symbolism that prefigured abstract art through the current manifestations of spiritual content in American and European painting.
–
The Spiritual in Art: Abstract Painting 1980-1985 (Lo espiritual en el arte: pintura abstracta 1980-1985) fue publicado por Abbeville Press Publishers, Nueva York para la exhibición con el mismo título organizada por el Los Angeles County Museum of Art, por Maurice Tuchman con la asistencia de Judi Freeman. Esta colección de ensayos de mas de doce distinguidos historiadores del arte revela muchos aspectos de esta profunda tendencia subyacente del arte abstracto.
Desde 1890 al presente, varias formas de espiritualidad han influenciado artistas e inspirado muchas transiciones importantes del arte representativo hacia la abstracción. Filosofías místicas y especulativas con orígenes tanto en las culturas orientales como occidentales, como también otras ideas utópicas, se encuentran en el centro de la obra innovadora de Paul Gauguin, Vasily Kandinsky, Piet Mondrian, Georgia O’Keeffe, Jackson Pollock, Joseph Beuys y muchos otros artistas. Los diecisiete ensayos en este provocador libre provee una forma radical de repensar la abstracción, desde el Simbolismo que prefiguró el arte abstracto hasta las manifestaciones actuales de contenido espiritual en la pintura americana y europea.