Translated from Spanish
Since 2009, my work has focused on the study of Op and geometric art, mainly how haute couture houses and readymade brands appropriated these avant-gardes for the creation of fashion trends. My works begin with the appropriation of patterns found in magazines, books, and websites about fashion. These appropriations are presented in installations, paintings and collages, using not only art techniques but also materials and techniques from fashion design and graphic design, such as studs, leather, and cutting plotter.
Optical Power is a project, developed in black and white, in which I focused on Op Art, recontextualizing designs by Rudi Gernreich, Rei Kawakuro, and Pucci, among others. In Geometría Pura Mente Consumista (Pure Geometry Consumerist Mind) I wanted to include geometric patterns designed by haute couture brands and multinational corporations, but as collages in die-cut leather, with studs or cut and sewn pieces. I am developing the most recent work with polyurethane paint and polyester, and continue to appropriate geometric patterns—but in this case, the patterns are combined as diptychs and polyptychs that are loaded with color and content.
Desde el 2009 mi trabajo se ha enfocado en estudiar el arte óptico y geométrico, principalmente como las casas de alta costura y las marcas readymade se apropian de estas vanguardias para la creación de tendencias de moda. La creación de mis trabajos parte de la apropiación de patrones encontrados en revistas, libros y páginas web sobre moda. Estas apropiaciones son presentadas en instalaciones, pinturas y collages, utilizando no solamente las técnicas propias del arte sino a su vez materiales y técnicas del diseño de moda y el diseño gráfico como taches, cueros y plotter de corte.
Optical Power es un proyecto que se desarrollo en blanco y negro y donde me enfoque en el arte óptico, recontextualizando diseños de Rudi Gernreich, Rei Kawakuro y Pucci entre otros. En Geometría Pura Mente Consumista quise abarcar los patrones geométricos diseñados por casas de alta costura y marcas multinacionales pero trabajados a manera de collage en cueros troquelados, con taches o piezas recortadas y cosidas. El trabajo más reciente lo estoy desarrollando con pinturas en poliuretano y poliéster donde sigo apropiándome de patrones geométricos pero esta vez estos patrones son conjugados a manera de dípticos y polípticos tomando una fuerza de color y contenido.
Selected Biographical Information
Education / Training
- 2007-2008: MA Fine Arts, Central Saint Martins College of arts and design, London, UK.
- 1998-2002: Artista Plástica, Universidad de los Andes, Bogotá, Colombia.
- 1994-1996: Applied arts in Fashion Design, The Art Institute of Dallas, Dallas, USA.
Prizes / Fellowships
- 2007-2008: Jóvenes Talentos, Banco de la República, Bogotá, Colombia.
Solo Exhibitions
- 2013: “Geometría Pura Mente Consumista”, Nueveochenta arte contemporáneo, Bogotá, Colombia.
- 2011: “Optical Power”, Nueveochenta arte contemporáneo, Bogotá , Colombia.
- 2009: “Made In”, Nueveochenta arte contemporáneo, Bogotá, Colombia.
- 2007: “Sueños Technicolor”, Alianza Francesa, Bogotá, Colombia.
- 2005: “Knock off”, Galería Casas Riegner, Bogotá, Colombia.
Group Exhibitions
- 2014: “Project Room Zona Maco Sur: Las cosas son repentinas”, Zona Maco Sur, Mexico City, Mexico.
- 2012: “Nuestro sitio: artistas de America del Sur”, Mavi, Santiago de Chile, Chile.
- 2011: ” Nuestro sitio: artistas de America del Sur”, MacNiteroi, Niteroi, Brazil.
- 2011: “Resurfaced: Contemporary Colombian art”, MagnanMetz Gallery, Nueva York, USA.
- 2011: “Sobre el Territorio: Arte Contemporáneo en Colombia”, Santralistanbul, Istanbul, Turkey.
- 2011: “Project Room Chaco: Expediciones visuales: Viajes por el Pacifico”, Chaco, Santiago de Chile, Chile.
- 2010: “Puntos suspensivos”, Museo Diego Rivero, Mexico City, México.
- 2009: “The Red Mansion Art Prize Exhibition”, Slade Research Centre, London, UK.
- 2009: “Integración y Resistencia en la era global”, X Bienal de la Habana, Habana, Cuba.
- 2008: “Degreeshow”, Central Saint Martins College of art and design, London, UK.
- 2008: “A constant cracking of the surface”, Bargehouse, London, UK.
Collections
- Banco de la República, Bogotá, Colombia.