On painting
A wall, the painting, the floor, the ceiling, the mist in the room.
The organ, the flute, the hemlock.
The truth, the specter, the real.
What is it that lives?, said the hare to the tortoise, is it the hemlock or the rose? The rose said, it is me, I shall always live, whilst the room shall grow and the sound shall ring in our ears. But my life shall never cease. Please testify to this never-ending truth and you too, shall live as me.
Traducido del inglés
Sobre la pintura
Un muro, la pintura, el piso, el techo, la neblina en la habitación.
El órgano, la flauta, la cicuta.
La verdad, el espectro, lo real.
¿Qué es lo que vive?, dijo la liebre a la tortuga, ¿es la cicuta o la rosa? La rosa dijo,
soy yo, siempre viviré, mientras que la habitación crezca y el sonido repique en nuestros oídos. Pero mi vida nunca terminará. Favor de testificar a esta verdad sinfín y tú también vivirás como yo.
Selected Biographical Information
Education / Training
- Derecho, Universidad de los Andes, Bogotá, Colombia.
Prizes / Fellowships
- 2011: DAAD Berliner Kunstler programm, Berlin, Germany.
- 2003: Finalista Premio Luis Caballero, Planetario Distrital, Bogotá, Colombia.
- 1999: Premio Johnnie Walker en las Artes, Biblioteca Luis Angel Arango, Bogotá, Colombia.
- 1993: Primer Premio, VI Salón Regional, Corferias, Bogotá, Colombia.
- 1993: Beca Nacional de Creación, Colcultura, Corferias, Bogotá, Colombia.
Solo Exhibitions
- 2012: “A door repeated and tha wardrobe fell”, Thomas Schulte Galerie, Berlín, Germany.
- 2011: “At Actium and a tribute to John McCracken”, DAAD Galerie, Berlin, Germany.
- 2008-2009: “El Salón de actos, “La tormenta de Constable”,”Plataformas verdaderas”, “Poblaciones”, Colegio de la Sagrada Familia, 41 Salón Nacional, Cali, Colombia.
- 2008: “Dentro del espacio expositivo”, Periférico Caracas, Caracas, Venezuela.
- 2003: “Local (tllaqpc)”, Premio Luis Caballero, Galería Santa Fe, Bogotá, Colombia.
- 2003: “Local (BOG-CCS)”, Museo de Arte Contemporáneo de Caracas Sofía Imber, Caracas, Venezuela.
- 2001: “Sin las palabras circundantes”, Museo de Arte Moderno, Bogotá, Colombia.
- 2001: “Sin las palabras circundantes”, Museo de Arte de la Universidad Nacional, Bogotá, Colombia.
- 1993: “Enchape”, Museo de Arte de la Universidad Nacional, Bogotá, Colombia.
Group Exhibitions
- 2013: “Latin American Art at Hunter, From the Colección Patricia Phelps de Cisneros”, Hunter College, New York, USA.
- 2013: “A door repeated and the wardrobe fell”, abc art berlin contemporary, Berlin, Germany.
- 2011: “Beuys y mas allá – el enseñar como arte,” Versión Colombia, Biblioteca Luis Angel Arango, Bogotá, Colombia.
- 2008: “Correspondences, Contemporary Art from the Colección Patricia Phelps de Cisneros”, Wheaton College, Norton Massachusetts, USA.
- 2008: “Geografias (in)visibles, Arte Contemporáneo Latinoamericano en la Colección Patricia Phelps de Cisneros”, Centro León, Dominican Republican.
- 2006: “Parallel Economies”, Wertz Contemporary, Atlanta, USA.
- 2005: “Cuerpo Plural, Abstraccionismos en la colección Maccsi”, Museo de Arte Contemporáneo de Caracas Sofía Imber, Caracas, Venezuela.
- 2005: “Diálogos, Colección Cisneros”, Museo de Arte Moderno de Bogotá, Colombia.
- 1995: “Mesótica- the america non representativa”, Museo de Arte y Diseño Contemporáneo, San José de Costa Rica.
- 1995: “Transatlántica- the america-europa non representativa”, Museo Alejandro Otero, Caracas, Venezuela.
Publications
- 2013: Turme aus Alten Turen by Katrin Schirner.
- 2011: So malerisch kann Schrott sein, by Julia Gwendolyn Schneider, in: taz.die tageszeitung, Berlin.
- 2011: Kunst ist alles andere als Schrott, by Markus Woeller, in: sounds like me. com, Berlin.
- 2011: Schaut auf dieses Land, by Sebastian Frenzel, in: Monopol Magazin, Berlin.
- 2011: Boceto, Trampa e Instalación, by Sylvia Suárez, in: Beuys y más allá, Biblioteca Luis Angel Arango, Bogotá.
- 2009: Urgent, Various venues, Cali, Colombia, by Jens Hoffmann, in: Frieze.
- 2008: Moebius Strips por Gean Moreno, in: Art Nexus issue 73.
- 2006: Hey, something is happening out there! Natalia Gutiérrez, in: Arte al Día, Bogotá, 2006.
- 2006: Velocidades por Eugenio Espinoza, in: Art Nexus issue 61, Miami, 2006.
- 2005: Ilegibilidad por Eduardo Serrano, Alianza Colombo- Francesa, Bogotá.
- 2003: Local (BOG-CCS), El lugar del pensamiento por Carmen María Jaramillo, Museo de Arte Contemporáneo Sofía Imber, Caracas.
- 2003: Duración por María Iovino, Universidad Eafit, Medellín.
- 2002: Instalador by Jaime Cerón, Fundación Incertidumbre, octubre, Bogotá.
- 2001: Sin las palabras circundantes by María Iovino, Museo de Arte de la Universidad Nacional, Bogotá.
- 2011: Sin las palabras circundantes (Cronología), by María Iovino, Museo de Arte Moderno de Bogotá.
- 1998: A través del Espejo por Carmen María Jaramillo, Museo de Arte Moderno de Bogotá.
- 1998: Soporte por Carmen María Jaramillo, Centro Cultural William Shakespeare, Bogotá.
- 1993: Enchape by José Hernán Aguilar, Museo de Arte de la Universidad Nacional, Bogotá.
- 1992: Todo simplificado by Eugenio Espinoza, Galería Sotavento, Caracas.
- 1991: Adulterado by José Hernán Aguilar, El Tiempo, Bogotá.
Collections
- Colección Sayago y Pardon, Los Angeles.
- Colección Marie-Josée Kravis, New York.
- Colección Patricia Phelps de Cisneros, Caracas- New York.
- Museo de Arte Contemporáneo de Caracas, Sofia Imber.
- Museo de Bellas Artes de Caracas.
- Museo de Arte de la Universidad Nacional, Bogotá.
- Museo de Arte Moderno de Bogotá.
- Museo de Arte Moderno de Rio de Janeiro.
- Museo de Arte Moderno La Tertulia, Cali.