Translated from Portuguese
I consider how a painting can inhabit the world and what its place in it is.
An idea that interests me is the limit between what a painting is and what a simple object is. Considering this, I utilize heterogeneous surfaces that are almost incompatible: paint, acrylic laminate and wood.
In the work “MAR E MONTE”, I used four identical rectangles but with contrasting materials and colors. The rectangles unify the painting while the materials introduce stark contrasts.
In “CONGO”, the contrast is subtler, and occurs through the painting method: partially glossy (painted from inside the box of acrylic material) and partially matte (paint painted over the frame, enhancing the work’s edges and limits).
Traducido del portugués
Pienso en cómo una pintura puede habitar el mundo y cuál es su lugar en él.
Un punto que me interesa es el límite entre lo qué es una pintura y lo que un simple objeto es. Para eso empleo una superficie con partes heterogéneas, casi incompatibles: pintura, material acrílico y madera.
La obra “MAR E MONTE” utiliza cuatro rectángulos iguales, pero con materiales y colores contrastantes. Los rectángulos unifican la obra. Los materiales introducen grandes diferencias.
En “CONGO” el contraste es más sutil y se obtiene a través de técnicas de pintura: el brillo (en la pintura hecha dentro de la caja del material acrílico) y el mate (pintura hecha por encima del marco, enfatizando así los límites y fronteras).
Penso em como uma quadro pode habitar o mundo, em qual é o seu lugar.
Um ponto que me interessa é o limite entre o que é um quadro e o que é um simples objeto. Para isso emprego uma superfície com partes heterogêneas, quase incompatíveis: pintura, material acrílico e madeira.
Na obra “MAR E MONTE” utilizei quatro retângulos iguais, mas com materiais e cores são contrastantes. Os retângulos unificam a obra. Os materiais introduzem fortes diferenças.
Em “CONGO”, o contraste é mais sutil e se dá através das tintas da pintura: o brilho (na pintura feita por dentro da caixa com material acrílico) e o fosco, na pintura feita por cima da moldura, realçando assim a bordas e seus limites).
Selected Biographical Information
Education / Training
- 1980: Graduated in visual arts from Armando Álvares Penteado Foundation (FAAP).
- 1980s: studies in drawing and painting at the studio of artists Carlos Alberto Fajardo and Dudi Maia Rosa.
Solo Exhibitions
- 2012: “A Pintura na Caixa”, Galeria Pilar, São Paulo, Brazil.
- 2011: “A Pintura na Caixa”, Lurixs Arte Contemporânea, São Paulo, Brazil.
- 2009: “Entre Cores”, Lurixs Arte Contemporânea, São Paulo, Brazil.
- 2009: “Estúdio Buck”, São Paulo, Brazil.
- 2007: Galeria Virgilio, São Paulo, Brazil.
- 2007: Galeria Matias Brotas, Vitória, Spain.
- 2005: Galeria Virgilio, São Paulo, Brazil.
- 2003: Centro Universitário Maria Antonia, São Paulo, Brazil.
- 2002: Galeria Barô Senna, São Paulo, Brazil.
- 1998: Valú Oria Galeria de Arte, São Paulo, Brazil.
Group Exhibitions
- 2013: SP Arte, Galeria Pilar, São Paulo, Brazil.
- 2013: SP Arte, Lurixs Arte Contemporânea, São Paulo, Brazil.
- 2012: SP Arte, Lurixs Arte Contemporânea, São Paulo, Brazil.
- 2012: ArtRio, Lurixs Arte Contemporânea, Rio de Janeiro, Brazil.
- 2011: SP Arte, Lurixs Arte Contemporânea, São Paulo, SP, Brazil.
- 2011: ArtRio, Lurixs Arte Contemporânea, Rio de Janeiro, Brazil.
- 2010: SP Arte, Lurixs Arte Contemporânea, São Paulo, Brazil.
- 2008: SP Arte, Anita Schwartz, Rio de Janeiro, Brazil.
- 2008: SP Arte, Galeria Virgilio, São Paulo, Brazil.
- 2007: Pinta Art Fair, Galeria Virgilio, Nova York, USA.
Publications
- Renata Tassinari – A Pintura na Caixa, Catalog, Galeria Lurix, 2011/2012.
- Renata Tassinari – Rio de Janeiro, Francisco Alves, 2009.